Digitale museum experience

    Ed van der Elsken

    De uitdaging

    Hoe ontsluiten we onze collectie voor een nieuwe, jongere doelgroep op een innovatieve en digitale manier? En als die jongeren naar het museum komen, hoe laten we hen dan beter kijken naar onze collectie? Voor de tentoonstelling Lust for Life – de kleurenfotografie van Ed van der Elsken, zijn dat de vragen waar we in opdracht van het Nederlands Fotomuseum mee aan de slag zijn gegaan.

    Resultaat

    Verhalen vertellen met de rijke collectie van dit museum, dat is de kern. Om deze verhalen aan een nieuwe doelgroep te kunnen vertellen, ontwikkelden we twee digitale toepassingen: een Instagram story concept en een app voor iOS en Android die de bezoeker van de tentoonstelling het verhaal achter de foto vertelt.

    Awards

    • Lovie Awards - Culture & Entertainment
    • Lovie Awards - Culture & Entertainment - People's Voice
    • Nominatie Dutch Interactive Awards
    • Honoree Webby Awards
    Zelfportret Ed van der Elsken

    De Ed app

    Voor de bezoekers van de tentoonstelling hebben we een app ontwikkeld. Met de app kun je als het ware door de lens van Ed van der Elsken kijken naar de beelden die hij heeft gemaakt. In de app wordt de foto herkent door middel van beeldherkenning en ervaart de bezoeker hoe Ed de beelden heeft gemaakt (werkwijze) en waar hij de beelden heeft gemaakt. Iedere foto is een ‘sleutelwerk’ die toegang geeft tot ‘wat je niet ziet’: extra foto’s, video’s, tijdsbeeld, restauratie, beeldselectie (contactvellen) en monteren. De app is zo ontwikkeld dat Het Nederlands Fotomuseum deze ook voor volgende tentoonstellingen in kan zetten.

    Screenshots van de app Fotomuseum
    Een foto van een naakte man in de zee met de tekst Lust for Life eroverheen

    Insta-story

    Om het werk van Ed van der Elsken ook buiten het museum onder de aandacht te brengen hebben we een vijfdelige Instagram story serie ontwikkeld. Elke week werd er een nieuwe aflevering gepubliceerd. Elk ‘seizoen’, bestaande uit vier afleveringen belichtte een ander karakteristiek aspect van het werk van Ed: zo ging er een seizoen over reizen, één over editten, één over innovatie. Voor de Insta-story hebben we samengewerkt met hedendaagse makers en influencers als Stacii Samidin, Dennis Storm en Sabrina Starke. De stories werden in totaal 35.000 keer bekeken en zijn gemiddeld voor 80% afgekeken.

    5 bolletjes met verschillende stories over Ed van der Elsken

    Photographer & Filmmaker

    Zijn eigenzinnige, extraverte karakter valt samen met zijn fotografie. Via zijn camera maakte hij contact met mensen over de hele wereld.

    The hunter

    Ontwapenend en met humor, zo benaderde Ed van der Elsken de mensen die hij op straat fotografeerde. Als een soort jager heeft Ed zijn prooi vaak al van ver gezien en omzichtig benaderd, ondertussen de juiste positie en de juiste lens kiezend.

    Alle foto's achter elkaar van een Instagram story over Ed van der Elsken

    Makers & Influencers

    Voor de Insta-story hebben we samengewerkt met hedendaagse makers en influencers. De makers hebben we onder andere gevraagd hun werk met dat van Ed van der Elsken te vergelijken. Makers als Stacii Samidin, Anne Geene en Florian Braakman laten het nieuwe publiek op die manier beter naar de collectie van het museum kijken. Influencers als Sabrina Starke, @kunstkijken en Dennis Storm kregen de kans om de tentoonstelling buiten openingstijden te bezoeken en hun visie op een of meerdere werken van Ed van der Elsken te geven.

    Ready to change things?

    Jacco Ouwerkerk

    Ook een groter publiek betrekken? Neem contact op met Jacco Ouwerkerk

    Jacco Ouwerkerk's Linkedin