Eerste digital agency met een B Corp certificaat

Human-centered design zorgt ervoor dat we altijd scherp houden waarom we innoveren: de mens. Technologie is geweldig, maar inmiddels weten we ook dat moderne technologie democratieën kan ondermijnen, en steeds complexer, machtiger en alomtegenwoordig wordt. Juist omdat de ontwikkelingen in ons vakgebied zo snel gaan moeten we hiervoor niet alleen naar overheden kijken maar ook zelf verantwoordelijkheid nemen. We kiezen ervoor om impact even belangrijk te maken als winst. En we geloven dat die keuze pas geloofwaardig is als we onze morele ambities onafhankelijk laten controleren. Daarom zijn we sinds begin 2020 als eerste Nederlandse digital agency een gecertificeerde B Corporation (B Corp).

B-corp certified, Norday, GRRR

Waarom wij B Corp zijn, en jij ook mee moet doen

Een B Corp certificering is niet het doel, maar het resultaat van een leerzaam traject. Als je meedoet word je onderdeel van een wereldwijde beweging van bijna 8.000 bedrijven – waaronder WeTransfer, Patagonia, Triodos en Auping – die hun bedrijf inzetten voor het concreet maken van de SDG’s van de Verenigde Naties. De B Corp-beweging ontstond in 2006 in Amerika en is sinds 2015 ook actief in Nederland.

Purpose voorbij vage beloften

Heel veel bedrijven zetten zich al in voor een publiek belang, maar ook proberen er veel met vage beloftes mee te liften op de trend zonder het werk te doen. De B Corp standaard brengt daar verandering in. Om B Corp te worden ga je als bedrijf door een zeer uitgebreide accreditatie waarbij je in samenwerking met het B Corp Assessment Team je bedrijf nauwkeurig doorlicht op vijf vlakken: Governance, Klanten, Medewerkers, Milieu en Gemeenschap.
Zo wordt iedere B Corp elke drie jaar volledig doorgelicht. Op basis van dit assessment krijg je een overkoepelende score die openbaar wordt gemaakt. Zo weet iedereen hoe goed je het echt doet en waar het beter kan. Een ware stok achter de deur om echt positieve verandering teweeg te brengen.

De B Corp certificering zorgt dat je ieder onderdeel van je idealen ook echt met harde cijfers onderbouwt.
Rolf Coppenscreative director

Impact meetbaar maken

De B Corp certificering zorgt dat je ieder onderdeel van je idealen ook echt met harde cijfers onderbouwt.

Operationele impact

  • We lunchen vegetarisch en proosten met bier gemaakt van regenwater
  • We kopen lokaal in of doen dat bij purpose ondernemingen als Moyee, Seepje en Alpro
  • We zijn founding members van Dutch Marketing Creativity Diversity Fund waarmee we ons hard maken voor meer diversiteit in onze sector.
  • Daarnaast zetten we ons actief in om het het percentage van collega’s met een migratieachtergrond te verhogen.

Impact via klanten

  • We helpen The Ocean Cleanup met het ophalen van miljoenen en het werven van specialisten zodat zij oceanen en rivieren kunnen ontdoen van plastic
  • Met design en content zorgden we voor 163% groei in donaties voor Artsen Zonder Grenzen
  • Design en digitale techniek hielpen Fastned aan 150% omzetgroei in een jaar
  • Binnen vier jaar bereikten we 100% van de Amsterdamse ouders met Schoolwijzer

Een doorgaand proces

Alleen bedrijven die meer dan 80 punten (van de 200) scoren, zijn officieel gecertificeerd. Om context te geven: Patagonia, het “moederschip” van de B-Corp beweging, heeft 166 punten, terwijl Nespresso op 84,3 en Rituals op 92,2 zitten. Met onze eigen score van 102 zijn we ervan overtuigd dat we op de goede weg zijn, maar vooral zien we veel ruimte voor verbetering.

Onderdeel van B-Corp worden is ook dat je je statuten aanpast bij de Kamer van Koophandel. Daarin verklaren we nu dat we naast een bedrijfsmatig ook een publiek belang dienen. Deze juridische verankering mag van ons nog een stap verder gaan. Er is nu een rigide scheiding tussen de rechtsvorm van B.V., die puur gericht is op winst maken voor aandeelhouders, en de stichting, die helemaal geen winst mag maken. Wat B corps juist laten zien is dat winst maken en publieke belangen dienen heel goed samen kunnen gaan. In de EU, Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk en een groot deel van de Verenigde Staten bestaan al purpose rechtsvormen. In Nederland krijgen sociale ondernemingen straks ook betere herkenning met een BVm. Een ontwikkeling die wij toejuichen.

B-corp certified, Norday, GRRR

4 redenen om ook B Corp te worden

  1. Het is echt inspirerend om je bedrijf door te laten lichten door iemand met deze blik. Het heeft ons veel geleerd over wat we goed doen, en waar we nog kunnen verbeteren.
  2. Het is een community van bedrijven die graag met elkaar samenwerken. En dus een perfecte manier om partners en klanten te vinden die goed bij jou aansluiten.
  3. Het is een goede manier om aan talent te laten zien dat je de zaken intern goed op orde hebt. Steeds meer mensen willen primair werken voor een club die een sociale missie nastreeft.
  4. Er is geen plan(eet) B. Dit is dus hét moment om onze economie eerlijker en duurzamer te maken.

B Corp assesmenthulp

We helpen graag andere organisaties met het certificeringsproces om B Corp te worden. Er zijn ook steeds meer goede adviseurs. Hoe groter we samen deze beweging maken, hoe meer impact. Neem contact op met Rolf Coppens of bel ons gerust.

Ready to change things?

Rolf Coppens

Ook je groei versnellen met een sterk merk? Neem contact op met Rolf Coppens

Rolf Coppens's Linkedin