Hoe we onze sociale impact vergroten

“Alles wat je aandacht geeft, groeit”. Het stond misschien bij je grootouders op een tegeltje, maar het klopt nog als een bus. Want als je echt gelooft in de transformerende kracht van design, dan moet je keuzes maken in wat je aandacht geeft. Als bureau maken we duidelijke keuzes door ons te focussen op domeinen met een sterke sociaal maatschappelijke impact. Deze domeinen hebben gemeen dat ze allemaal focussen op de mens. We zetten daarom jouw interne medewerker en de eindgebruiker centraal in ons human-centered proces.

Twee vrouwen overleggen met elkaar, voor een whiteboard, lachen

Tech als een force for good

Technologie is onmisbaar in transformatietrajecten en kan een essentiële rol spelen om domeinen met veel menselijk contact juist meer menselijk te maken. Door admin

Jij wilt technologie inzetten om je dienstverlening te innoveren of je impact te vergroten? Mooi! Wij denken graag mee over mensgerichte tech innovaties.

Technologie is geweldig, maar inmiddels weten we ook dat veel technologie democratieën kan ondermijnen, en steeds complexer, machtiger en alomtegenwoordig wordt. De IT sector heeft nu al een emissie die groter is dan de luchtvaartindustrie, en die footprint neemt snel toe door de opkomst van GenAI. Ook op thema’s als privacy en digitale toegankelijkheid wil je een partner die bewuste keuzes maakt en je gidst in mogelijkheden en ethische valkuilen.

Van beloften naar concrete acties

Veel bedrijven zetten zich in voor een publiek belang, maar het is belangrijk om verder te gaan dan alleen beloften. We streven ernaar om onze idealen meetbaar te maken en transparant te zijn over onze prestaties. We gebruiken hiervoor het B Corp impact framework. Onze focus ligt op vijf belangrijke gebieden: bestuur, klanten, medewerkers, milieu en gemeenschap. Door deze gebieden nauwkeurig te monitoren en te verbeteren, kunnen we echte positieve verandering teweegbrengen.

Operationele impact:

  • We zijn founding members van het Dutch Marketing Creativity Diversity Fund en zetten ons in voor meer diversiteit in onze sector.
  • We waren het eerste B Corp digital agency in Nederland met de hoogste score.
  • Met social return zetten we mensen in met een afstand tot de arbeidsmarkt.
  • We kopen lokaal of bij purpose ondernemingen zoals Zuivere Koffie, The Good Roll en Wilder Land.
  • We zijn mede-initiatiefnemer van de beweging Fossiel No Deal, die de reclamesector oproept om na te denken over hun rol in de energietransitie. 
  • Onze medewerkers hebben de kans om mede-eigenaar te worden van Handpicked, de bureaugroep waar Norday onderdeel van is.
  • Samen met ETQ regelden we nieuwe schoenen voor dak- en thuislozen, met een geweldig kerstdiner.

Impact via klanten:

  • We helpen klanten zoals Fastned en The Ocean Cleanup met het ophalen van miljoenen waarmee ze hun doelen versneld kunnen bereiken.
  • We helpen zorginstellingen om de zorg toegankelijk te houden met toekomstgerichte businessmodellen.
  • Onze developers ontwikkelden een methode om de emissies van onze websites drastisch te verkleinen.
  • Met design en content zorgden we voor 163% groei in donaties voor Artsen Zonder Grenzen.
  • We maken wereldwijd 8 miljoen kinderen klimaatbewust met ons werk voor Spacebuzz.
  • Binnen vier jaar bereikten we 100% van de Amsterdamse ouders met Schoolwijzer.
  • Met ons werk voor Rotterdampas activeren we jaarlijks meer dan 220.000 Rotterdammers en kunnen gezinnen en ouderen gebruik maken van hun jeugdtegoed en AOW-tegoed. 
  • We doneren tijd en koppelen klanten aan elkaar om samen meer impact te maken.

Lekker bezig dus, maar we zien vooral veel ruimte voor verbetering. Door continu te evalueren en aan te passen, blijven we zoeken naar manieren om onze impact te vergroten. Doe vooral mee, en haak ons aan op jouw initiatief. Hoe groter we samen deze beweging maken, hoe meer impact we kunnen realiseren.

Een nieuwe samenwerking starten? Neem contact op met Geoffrey Jansen.

Geoffrey Jansen's Linkedin