AI for Good

Mensgerichte waardecreatie met toepassingen van AI

AI met waarde

Veel mensen bij organisaties worstelen met de vraag: hoe benut je technologische kansen op een waardevolle en duurzame manier? Terwijl de mogelijkheden snel groeien, ontbreekt vaak een helder kompas om AI op een zinvolle, inclusieve en toekomstgerichte manier in te zetten.

Wij helpen je om AI in te zetten voor echte problemen, met waardecreatie voor medewerkers en klantervaringen. In twee weken van verkenning tot aan gevalideerd en werkend prototype en een plan voor implementatie. Ontdek hoe.

Veel organisaties zitten nu in de eerste 'wave', gericht op het optimaliseren van processen

Voorbij de gimmick

Norday ontwikkelde samen met opdrachtgevers uit de zorg, cultuur, overheden en dienstverleners meerdere AI-toepassingen die voorbij een experiment of een gimmick zijn. Die draaien om vernieuwende, waardevolle ervaringen. En die helpen om een merk en/of organisatie te onderscheiden, met resultaat.

Een aantal recente en bekroonde best practises
AI wordt hier niet als gimmick ingezet, maar als een doordacht middel om het publiek op een nieuwe manier met muziek te verbinden. De toepassing is ontwikkeld vanuit een gedeelde visie waarin technologie dienend is aan de artistieke en educatieve missie.
DEN AwardsJuryrapport voor Wondercast voor Rotterdams Philharmonisch Orkest

AI for Good design sprint

Met een inmiddels beproefde methode komen we samen tot de juiste Hoe kunnen we… als ontwerpuitdaging. Hoe verbinden we een nieuw publiek? Hoe maken we het omarmen van technologie leuk en waardevol voor zorgprofessionals? Hoe vertalen we heel veel archieven en digitaal erfgoed naar persoonlijke, relevante ervaringen?

In een design sprint van 2 weken komen we in co-creatie tot de scherpe probleemstelling, een concept en een gevalideerd, werkend prototype.

De stappen in een design sprint van twee weken
De hulpmiddelen-asssistent helpt de zorgprofessionals bij het gebruiken en goed inzetten van nieuwe zorgtechnologie ter ondersteuning van cliënten. Hiervoor was het cruciaal om het gebruik van de app in de context van de werkvloer te zien én hoe we met AI-agents de juiste content ontsluiten.
Karin VinkProgrammamanager De Toekomst van Thebe
De klantreis centraal

Beproefde aanpak

Net zoals bij iedere andere innovatie is de toepassing van AI-technologie an sich nooit het antwoord. Bij Norday werken we met design thinking uitgangspunten en methodieken aan digitale innovatie.

Het blijft niet bij een concept. Samen implementeren we het idee binnen jouw organisatie, laten we het landen bij jouw klanten/eindgebruikers en zorgen we voor de juiste inrichting van content en tech.

Responsible AI

In sectoren als cultuur, de zorg en het bredere publieke domein ligt de lat hoog als het gaat om ethiek en toegankelijkheid. Privacy, transparantie en zelfs de CO₂-impact van oplossingen maken integraal onderdeel uit van het ontwerp- en ontwikkelproces.

Geleerde lessen

Doordat onze klanten voorop lopen hebben we gezamenlijk in dit stadium al waardevolle lessen te delen. Denk aan: de kosten voor implementatie en opschaling, de randvoorwaarden voor een robuuste setup, de slimme inzet van diverse ‘agents’ die met verschillende databronnen/kennisbanken communiceren en andere typen agents die andere taken uitvoeren. En vooral: wat ervoor nodig is om een concept samen te ontwikkelen dat gedragen wordt en aanslaat bij eindgebruikers. We delen onze lessen graag!

Best practises

Ready to change things?

Marlies de Gooijer

Ook aan de slag met innovatie? Neem contact op met Marlies de Gooijer

Marlies de Gooijer 2's Linkedin