Digitale toegankelijkheid is onmisbaar
Voor steeds meer sectoren is het een verplicht rijtje vinkjes, maar bij Norday geloven we dat digitale toegankelijkheid een fundamenteel recht is voor iedereen. Bovendien: een toegankelijke ervaring is relevant voor iedereen, met of zonder mentale of fysieke beperking. Denk maar eens aan dat moment waarop je op je telefoon een artikel probeert te lezen terwijl de zon fel op je scherm schijnt. Toegankelijk design maakt de digitale wereld beter voor ons allemaal.
De WCAG-richtlijnen en de European Accessibility Act
Om een online platform voor iedereen toegankelijk te maken, zijn er internationale richtlijnen opgesteld door het World Wide Web Consortium (W3C), de organisatie die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van webstandaarden. Deze richtlijnen, bekend als de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG-richtlijnen), helpen ons bij het ontwerpen en bouwen van digitale omgevingen die voor zoveel mogelijk mensen geschikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan: duidelijke contrasten voor mensen met verminderd zicht, ondertiteling voor video’s voor slechthorenden en toegankelijke navigatieopties voor mensen die geen muis kunnen gebruiken.
De WCAG-richtlijnen bestaan uit drie niveaus van toegankelijkheid: van basis (niveau A) tot goed (niveau AA) en optimaal (niveau AAA). Voor veel organisaties, zoals (semi-)overheidsinstellingen, is het behalen van een WCAG ‘AA’-score nu al verplicht, maar vanaf 2025 wordt deze verplichting uitgebreid naar het bredere bedrijfsleven onder de European Accessibility Act. Dit betekent dat alle bedrijven, groot en klein, hun digitale producten en diensten toegankelijk moeten maken voor een breed publiek.
Tip! Start met het bepalen van je ambities. Veel van onze klanten gingen je al voor: zo hebben we voor projecten als Waarzitwatin een volledig toegankelijke website gemaakt die voldoet aan de WCAG ‘AA’-standaard. En helpt de Schoolwijzer van de Gemeente Amsterdam ouders bij de schoolkeuze voor hun kinderen, ook ouders met een visuele beperking of een taalachterstand.
Voorbij de ouderwetse 'design first, improve later'-mentaliteit
Het volgen van de WCAG-richtlijnen vormt de basis voor toegankelijke digitale producten, maar bij Norday geloven we dat het creëren van écht inclusieve producten verder gaat dan alleen het naleven van regels. Daarom zorgen we ervoor dat toegankelijkheid niet slechts een punt op een checklist is dat we aan het eind afvinken. We integreren toegankelijkheid vanaf het allereerste begin in elke stap van ons proces. Dit betekent dat we bewust afstand nemen van de ouderwetse ‘design first, improve later’-mentaliteit.
‘Shift left’: van strategie tot implementatie
Toegankelijkheid moet een gezamenlijke inspanning zijn van het hele team. Onze developers kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat de code voldoet aan de WCAG-richtlijnen, maar als het concept, ontwerp of de contentstrategie niet op toegankelijkheid zijn gericht, blijft er een probleem bestaan – een ontoegankelijk ontwerp kun je immers niet met een paar regels code fixen. Daarom zien we toegankelijkheid als een teamprioriteit die vanaf de start van elk project moet worden opgenomen. Dit noemen we ‘shift left’: door toegankelijkheid al vroeg in het proces te integreren, zorgen we ervoor dat het een vanzelfsprekend en kosteneffectief onderdeel van elk project wordt.
Meer weten over ‘Toegankelijkheid omarmen als teamprestatie‘, onze senior Front-end developer Michèle, gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid, schreef er een artikel over op onze techblog.
De lakmoesproef: hoe is de gebruikerservaring?
Bij Norday hebben we toegankelijkheid volledig omarmd. Naast het inschakelen van externe bureaus zoals Swink, die gespecialiseerd is in het testen van digitale toegankelijkheid, werken we ook nauw samen met organisaties zoals Buro Ervaringskracht die user tests in de conceptfase en voor livegang uitvoeren, zodat we zeker weten dat onze oplossingen voldoen aan de behoeften van de mensen waarvoor we ontwerpen. Daarnaast hebben we toegankelijkheid geïntegreerd in ons design systeem, organiseren we regelmatige Design Reviews en voeren we (inhouse) QuickScans uit tijdens onze sprints. Zo zorgen we ervoor dat onze producten altijd voldoen aan de hoogste toegankelijkheidsnormen.
Techblog: toegankelijkheid bij Norday
Het techteam van Norday publiceert maandelijks artikelen op onze techblog, met uiteenlopende onderwerpen zoals DevOps, tooling, code talen en digitale toegankelijkheid. Michèle, onze toegankelijkheidsexpert, schreef eerder ook een artikel voor Frankwatching, waarin ze praktische tips deelde voor een inclusiever web: ‘Zo maak je je website toegankelijk voor iedereen’.
Wil je meer technische inzichten van Norday ontdekken? Bezoek onze techblog voor de nieuwste artikelen.