Hoe ontwerp je een verhaal?

Storytelling voor cultuur en media

Vrouw heeft een telefoon in haar hand, op het beeldscherm zie je de webpagina van NPO

Hoe ontwerp je een verhaal?

Korte aandachtspannes, veel concurrentie om aandacht en verhalenconsumptie via meerdere zintuigen: de huidige tijd vraagt om een nieuwe manieren van verhalen vertellen. Je zit voor je gevoel op een goudmijn aan content (archieven, collecties, data), maar hoe creëer je daarmee een verhaal? En hoe zorg je ervoor dat dat verhaal de doelgroep aanspreekt én tegelijk bij je positionering past? Hoe maak je het snackable, interessant en deelbaar? Hoe pas je technologie toe om ‘automatisch’ verhalen te genereren? En hoe geef je mensen de mogelijkheid om zelf hun eigen verhaal samen te stellen?

Verhalen die passen

We helpen de beste verhalen uit een organisatie te destilleren en verspreiden. Verhalen die passen bij de doelgroep, het kanaal, het moment – en ondertussen het merk versterken. Hiervoor ontwikkelen we platforms en digitale experiences voor rijke storytelling. Vanuit een zogenaamde story engine bouwen we verhalen op, op basis van databronnen en digitale collecties, of door ze zelf op te bouwen in een CMS. Dit laatste doen we met ‘storycards’ – een digitale vorm die past bij content consumeren anno nu.

Dit leverde award winning platforms en apps op als Netwerk Oorlogsbronnen, Binnenhof online en Depot Boijmans van Beuningen.

Story engine

Musea zijn koning in verhalen vertellen in de fysieke ruimte, maar hoe ontsluit je die enorm rijke collecties op een digitale manier? Voor het Depot van Boijmans van Beuningen ontwierpen we een story engine, van waaruit persoonlijke, betekenisvolle verhalen voor de bezoeker gecreëerd kunnen worden. Deze engine voedt de app, de site en de socials.

Met de apps die we ontwikkelden voor het Depot en het Nederlands Fotomuseum kan de bezoeker zelf de verhalen achter de kunstwerken ontdekken en zelf hun eigen collectie samenstellen.

Data driven stories

Soms schuilen verhalen in collecties of archieven: foto’s, beeld, tijdslijnen, krantenartikelen. Hoe pluk je hier de interessante verhaallijnen uit en ontsluit je deze op een aantrekkelijke manier? We ontwerpen data driven story platforms (in samenwerking met Spinque), waar we met behulp van search design enorme hoeveelheden data verwerken tot verhalen: geautomatiseerd en zonder redactie. Bijvoorbeeld voor Netwerk Oorlogsbronnen: het platform verbindt en geeft context aan 12,5 miljoen bronnen door ze te koppelen aan gebeurtenissen, plaatsen, personen en thema’s en dit op een verhalende manier te presenteren. Op deze manier brengt het platform de oorlog dichtbij.

Verhalen opbouwen met story cards

Story cards maken het mogelijk om zelf, met eigen redactie, verhalen vorm te geven op een eigen platform, website of app. Hiermee kunnen verhalen in kleine, aantrekkelijke stukken opgedeeld worden. Elke story card is verrijkt met video, afbeeldingen, animatie, interactie, audio. Zo wordt stukje voor stukje een verhaal opgebouwd. Goed voor de korte aandachtsspanne en passend bij de huidige populaire vorm van interactie op social media.

Co-creatie in storytelling

Een storytelling project leent zich bij uitstek voor co-creatie. In een strategische sessie komen we tot het verhaallijnen die het beste passen bij de organisatie, het publiek en de context. In praktische co-creatie sessies ontwerpen we verhalen in storycards: Met de redactie als kennis-experts creëren we stories met de juiste verhouding tussen tekst, beeld en interactie. Aan het einde van zo’n sessie kan het redactieteam de storycards zelfstandig inzetten.

Ready to change things?

Jacco Ouwerkerk

Ook een groter publiek betrekken? Neem contact op met Jacco Ouwerkerk

Jacco Ouwerkerk's Linkedin