Wondercast: de eerste hyper-gepersonaliseerde podcast die cultuur toegankelijker maakt
Norday ontwikkelt een baanbrekende AI-tool genaamd Wondercast, met een eerste toepassing voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Deze AI-tool maakt gepersonaliseerde podcasts voor cultuurbezoekers, waarmee zij zich optimaal kunnen voorbereiden op wat ze gaan zien, horen en beleven. Het doel is om nieuwe bezoekers van culturele instellingen een ervaring te bieden die leidt tot herhaalbezoek. Dankzij een toegekend budget van Cultuurloket DigitALL wordt de tool ontwikkeld samen met het Luxor Theater, DeLaMar en de Theateralliantie.
On the spot gepersonaliseerde concertvoorbereiding
Wondercast bereidt nieuwe concertbezoekers voor, op basis van hun interesses en voorkennis van klassieke muziek. Na een korte interactie wordt een script gegenereerd, muziek uit Spotify geselecteerd en wordt de podcast met je persoonlijke host en relevante muziekfragmenten samengesteld. Dat alles verbluffend snel en geloofwaardig. De podcasts variëren in inhoud, muziekfragmenten, kadans en lengte. Of het nu gaat om de achtergrond van een stuk, de componist, de rol van specifieke instrumenten of de dirigent – alles wordt afgestemd op de voorkeuren van de gebruiker.
Van prototype naar samenwerking podiumkunsten
Het concept ontstond tijdens een AI Design Sprint van Norday en Handpicked Lab, waarin een eerste prototype werd ontwikkeld, en succesvol werd getest met concertbezoekers van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. De veelbelovende resultaten hebben geleid tot een unieke samenwerking met het Luxor Theater, DeLaMar en de Theateralliantie. In deze samenwerking wordt het project ook doorgetrokken naar andere genres zoals musical en toneel. Gezamenlijk dienden zij een aanvraag in bij Cultuurloket DigitALL, dat de waarde van Wondercast voor de bredere culturele sector onderkende en het project financierde.
Pilot voor concert- en theaterpubliek
De doorontwikkeling naar een pilotversie wordt getest met publiek in zowel concert- als theaterzaal. Het doel is om vooral nieuwe bezoekers een onvergetelijke ervaring te bieden en hen te inspireren tot herhaalbezoek aan de culturele instellingen.