Een wereldwijde digitale experience

    De uitdaging

    In november 2018 is het vernieuwde Anne Frank Huis in Amsterdam geopend. Het levensverhaal van Anne Frank moet worden doorverteld aan de nieuwe generatie. Veel van de bezoekers zijn jonger dan 25 jaar en komen uit landen buiten Europa. Het is daarom belangrijk om dieper in te gaan op de historische context en de achtergronden van het levensverhaal van Anne. IN10 is gevraagd om de inhoudelijke vernieuwing door te vertalen in een ‘future proof’ digital storytelling.

    Resultaat

    De nieuwe site versterkt de totaalervaring van het bezoek door een gelaagde content aanpak. Bezoekers maken online kennis met Anne Frank en vinden stap voor stap meer verdieping door o.a. virtueel door het Achterhuis te lopen. Veel aandacht is uitgegaan naar het visueel beschikbaar maken van de historische content. Nieuw is de toevoeging ‘Anne anno nu’, waarbij jongeren worden uitgedaagd na te denken over thema’s rondom hedendaagse discriminatie en gelijke rechten.

    Awards

    • Webby Awards - Cultural institutions People's Voice
    • Webby Awards - Cultural institutions
    • Webby Awards - Culture & Events
    • Lovie Awards - Cultural institutions
    • Lovie Awards - Cultural institutions People's Voice
    • Dutch Interactive Awards
    • Nominatie Glami Awards
    • Honorable mention Awwwards
    Visual waarin je ziet hoe de corporate omgeving en de storytelling omgeving in elkaar doorlopen

    Naadloze integratie van twee omgevingen

    Het platform bestaat uit een corporate en storytelling omgeving die we naadloos met elkaar hebben geïntegreerd waardoor we koppelingen kunnen maken met uiteenlopende soorten content: van 3D Achterhuis, naar tijdlijn en vervolgens naar het thema vooroordelen om zo een educatief programma te vinden en te bestellen of een museumticket te kopen.

    Collage van Anne Frank, haar dagboek en het Achterhuis

    Design Premise

    De kleur rood en het gebruik van transparantie is geïnspireerd op het echte dagboek van Anne Frank. De pastel kleuren en schuine lijnen zijn gebaseerd op haar handschrift. Het veelvuldig gebruik van zwart, wit (sepia) fotografie versterkt het historische gevoel.

    Ik viel haast flauw van angst dat het die wildvreemde man mocht gelukken onze mooie schuilplaats te ontmantelen.
    Anne Frank20 oktober 1943

    Betreedt het Achterhuis

    Loop nu door het Achterhuis zoals het eruit zag toen Anne er ondergedoken zat. Terwijl je virtueel door het huis heen ‘loopt’, kun je in elke kamer bijzondere items vinden. Waarom ligt er een verrekijker op de vensterbank? Klik het aan en ontdek dat Anne in de avonduren stiekem haar buren begluurde om de tijd te doden.

    Dagboek van Anne Frank

    Het dagboek

    Wie Anne zegt, denkt natuurlijk direct aan haar dagboek. Naast haar dagboek leer je op de site nu ook meer over haar brieven, andere geschriften en Kitty aan wie Anne al haar verhalen richtte.

    Het hele huis dendert van ruzie. Moeder en ik, papa, moeder en mevrouw, alles is kwaad op elkaar. Leuke sfeer hé?
    Anne Frank27 april 1943

    De tijdlijn

    Het verhaal van de familie Frank is niet los te zien van het verhaal van de Tweede Wereldoorlog. Op de site hebben we veel aandacht besteed aan het zichtbaar maken van hoe deze verhaallijnen door elkaar heen lopen.

    Begin van de tijdlijn met 30 belangrijke gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog
    Deel van een tijdlijn met het verloop van de Tweede Wereldoorlog
    Screenshot van een aantal thema's waar het Anne Frank Huis nu nog bij stil wil staan

    Anne anno nu

    Vooroordelen, discriminatie en antisemitisme zijn van alle tijden, maar je kunt er iets tegen doen. Vooral jonge mensen kunnen leren van de geschiedenis. IN10 heeft een nieuw format geïntroduceerd op de site, waarin je met video’s, veelgestelde vragen en persoonlijke verhalen van jongeren wordt uitgedaagd na te denken over deze thema’s.

    Zolang dit bestaat en ik mag het beleven, deze zonneschijn. die hemel waar geen wolk aan is, zo lang kan ik niet treurig zijn.
    Anne Frank17 februari 1944

    Ready to change things?

    Jacco Ouwerkerk

    Ook een groter publiek betrekken? Neem contact op met Jacco Ouwerkerk

    Jacco Ouwerkerk's Linkedin