Cultuuricoon in transitie

  • Culture
  • Brand design
  • Digital experiences

Uitdaging

Hoe behoud je een duidelijk profiel als culturele instelling terwijl je programma zo divers is? Met jaarlijks 600 concerten, 300 clubnachten, films, festivals en exposities lijkt het aanbod – en doelgroepen – eindeloos. Toch heeft dit Amsterdamse icoon, ontstaan uit de kraakbeweging, in de afgelopen tien jaar een heldere positie weten te claimen als het meest inclusieve poppodium van Nederland – een veilige haven waar jongeren hun identiteit kunnen ontdekken.

Resultaat

Na meer dan tien jaar samenwerking met Norday staat de nieuwe positionering stevig verankerd in alles wat de Melkweg doet. Als plek waar urban-, queer-, pop- en undergroundcultuur samenkomen, verwelkomt het podium zowel opkomend talent als gevestigde namen. Deze visie is doorgevoerd in alle aspecten van de organisatie: van een vernieuwde visuele identiteit en logo tot een helder manifest en gedragsregels voor medewerkers. De customer journey is geoptimaliseerd met doordachte bewegwijzering, narrowcasting en de website. Door verschillende doelgroepen via eigen social media, nieuwsbrieven en gepersonaliseerde webpagina’s aan te spreken, bereikt de Melkweg precies de juiste bezoekers met de juiste content.

Wat we hebben gedaan

  • Visuele identiteit
  • Website
  • Positionering
  • Manifest
  • Gedragsregels
  • Routing / signing

Impact

600.000+
Bezoekers
250+
Medewerkers
melkweg amsterdam design website door norday

Een podium voor iedereen

Melkweg is heel uitgesproken over de missie om bij te dragen aan een creatieve en inclusieve stad. Een vrijplaats waar je jezelf kan zijn. Open en laagdrempelig. Die boodschap mag dus zichtbaar worden. Waar veel podia zich ondergeschikt maken aan het programma – door op de website vooral veel groot beeld te laten zien van de shows – kiest de Melkweg ervoor om een eigen koers te varen. Met branding die creativiteit en inclusiviteit uitstraalt en een website die je nieuwe dingen laat ontdekken.

melkweg amsterdam identity brand logo design by Norday

Een opvallende en flexibele beeldtaal

Creatief, open, toegankelijk, rauw en met een do it yourself mentaliteit. Dat is Melkweg. En dat is dus ook wat de branding moet overbrengen. Om daaraan te voldoen hebben we in 2016 de visuele identiteit aangepakt (ism Bas Koopmans). Het idee is simpel, met de basisletters MELKWEG is een font ontwikkeld. De E draait om in een M en de M draait weer door tot een W. De letters zijn vierkante blokken waarmee je van ieder woord een herkenbaar logo kan maken. Alles wat je schrijft in het font is direct herkenbaar als Melkweg. Het werkt ook goed samen met de kaders die acts meegeven voor hun artwork.

melkweg amsterdam logo design by Norday
melkweg amsterdam logo design by Norday

Video loops voor ontdekkingen

Als aanjager van creativiteit en diversiteit is het voor de Melkweg belangrijk dat bezoekers geïnspireerd worden om nieuwe dingen te ontdekken. Op basis van gebruikerstesten en data weten we hoe we bezoekers kunnen inspireren. Zo introduceren we loops – de korte video’s die je misschien ook wel kent van Spotify – om bezoekers nieuwsgierig te maken naar acts die ze nog niet kennen.

melkweg amsterdam website design door Norday

Brede programmering, simpel gepresenteerd

Melkweg biedt popcultuur in de breedte. Van muziek tot beeldende kunst en expo. Daarom is een agenda niet zo makkelijk. Sommige events duren weken, of zijn onderdeel van een grotere thematische lijn. Ieder type programma heeft zijn eigen inhoud en structuur. We ontwierpen verschillende smart content formats die dynamisch worden opgebouwd vanuit ons design systeem.

Tech: flexibiliteit, snelheid en emissiereductie

De redactie heeft eindeloos veel vrijheid in het opmaken van pagina’s. Door slimme content modules te combineren kunnen oneindig veel combinaties gemaakt worden. Festivals, campagnes en thema’s kunnen hun eigen landingspagina’s krijgen.

We serveren de ca 30.000 pagina’s van de website razendsnel met een static site opzet. Hierdoor laden pagina’s onmiddellijk, super belangrijk voor conversie op mobiele devices. Daarnaast is deze techniek aanzienlijk duurzamer, doordat we minder rekenkracht gebruiken van de server. Dit zorgt voor een flinke reductie in stroom en dus emissies. Wil je meer weten over de technische achtergrond? We schreven er een blog over.

melkweg manifest voor medewerkers

Manifest: iedereen doet mee

Een organisatie kan alleen succesvol transformeren als alle medewerkers de nieuwe koers omarmen. Met dit in gedachten creëerden we een praktische merkgids die het manifest en de gedragsrichtlijnen voor medewerkers bevat. Deze tools zorgen ervoor dat alle 250 medewerkers van de Melkweg hetzelfde verhaal uitdragen – van kassa tot backstage. Startende teamleden worden direct ondergedompeld in deze cultuur via een aansprekende introductievideo die de kern van de Melkweg helder overbrengt.

melkweg amsterdam logo design by Norday

Ready to change things?

Rolf Coppens

Ook je groei versnellen met een sterk merk? Neem contact op met Rolf Coppens

Rolf Coppens's Linkedin