Stadspas als plezierexpert

  • Public services
  • Brand design

Uitdaging

Met Rotterdampas kun je gratis of met korting de leukste dingen doen in en rondom Rotterdam. Rotterdampas doet dit met speciale aandacht voor mensen voor wie dit minder vanzelfsprekend is, zonder hen te stigmatiseren. Maar hoe maak je deze pas zo aantrekkelijk dat iedereen het wil hebben? Wij helpen Rotterdampas met hun positionering als ‘Plezierexpert’, waardoor zij meer mensen op een positieve manier hun wijk en stad laten ontdekken.

Resultaat

Rotterdampas is uitgegroeid tot de grootste, meest gebruikte én hoogst gewaardeerde stadspas van Nederland, met meer dan 225.000 pashouders. Met een outdoor campagne, website, app, magazine en de social media kanalen hebben we een crossmediaal platform ontwikkeld dat zorgt voor maximaal plezier in eigen stad. Elk medium heeft zijn eigen rol en draagt bij aan de totaalbeleving, met de app als centraal middelpunt. Inmiddels bezit 1 op de 4 Rotterdammers de pas en worden er meer dan een miljoen Rotterdampas-activiteiten ondernomen. Ook is er meer dan 95% van het beschikbare tegoed voor minima besteed in ruim 270.000 transacties.

Wat we hebben gedaan

Positionering, merkconcept, visuele identiteit, digitale strategie, contentstrategie, development, en toegankelijkheid

Impact

1 op de 4
Rotterdammers heeft een Rotterdampas
95%
van het tegoed besteed door minima

Awards

  • Nominee Dutch Interactive Awards
Drie plezier principes van Rotterdam
Screenshot van de Rotterdampas app waarop je de ontdek pagina ziet

Ontdek de stad

Met Rotterdampas kun je gratis of met korting superveel leuke dingen doen in en om Rotterdam. Op de website en in de app ontdek je aan de lopende band inspiratie om erop uit te gaan: lastminutes, reviews, vlogs en lijstjes. Deze inspiratie is gekoppeld aan de actiepagina zodat je deze op meerdere plekken tegenkomt. Zo worden er elke week nieuwe acties getipt, zie je makkelijk wat er in jouw buurt te doen is op basis van je locatie en krijg je een reminder over welke acties bijna aflopen zodat je deze niet mist.

Mijn dochter blijft over een uitje praten. En dat ik de beste ben.
Gebruiker Rotterdampas
Overzicht van social media posts Rotterdampas
Actiepagina in Rotterdampas app

Je uitje voorbereiden

Voordat je op pad gaat, kies je gemakkelijk uit de lijst of op de kaart een actie om te gaan doen. Met de filters of met je locatie vind je snel passende acties om een leuke dag te plannen.

Screenshot van de Rotterdampas app waarin je de digitale Rotterdampas ziet

Jouw digitale pas

In ‘Mijn Pas’ vind je de passen van het hele gezin in 1 app zodat je ze altijd bij de hand hebt. Wanneer je in aanmerking komt voor een extra gemeentelijke toelage zie je in ‘Mijn tegoed’ wat je hebt uitgegeven en welk bedrag nog beschikbaar is.

Screenshot van de pagina waarop je ziet welke Rotterdampas acties je hebt gedaan

Napret

Met het overzicht van de bezochte acties zie je welke acties je hebt gedaan en wat je hebt bespaard met de korting van de Rotterdampas.

Eenvoudig, fun én toegankelijk

Rotterdampas voldoet volledig aan de toegankelijkheidsrichtlijnen niveau AA. De app is bijvoorbeeld volledig te gebruiken met VoiceOver / TalkBack. En waar het kan, voegen we altijd extra plezier en gebruiksgemak toe met video, animaties en een verrassende tone of voice.

Vrouwen zitten aan tafel en zijn met elkaar aan het brainstormen

Co-creatie in sprints

Van de merkstrategie, visuele stijl en redactieformule tot aan de digitale strategie, contentstrategie en nieuwe onderdelen in de app… per project en touchpoint richten we co-creatietrajecten in. Startend met problem framing en conceptrichtingen, gevolgd door een design sprint waarin we concepten ontwikkelen en valideren bij eindgebruikers. In diverse ontwikkelsprints werken we samen met de Product Owner aan het eindproduct.

App ontwikkeling met gebruikers

Het nieuwste en belangrijkste touchpoint voor inspiratie is de app. Tijdens het gehele design proces hebben we gebruikgemaakt van een testpanel van Rotterdampassers. In interviews brachten we hun wensen en uitdagingen in kaart. Vervolgens hebben we de ontwerpen voorgelegd en toen de app gebouwd was, hebben we aan de hand van hun feedback en gebruikersdata de ervaringen bijgehouden. Het eindresultaat: een digitaal hart van het merk waar alle Rotterdammers (en de opdrachtgever) maximaal plezier aan beleven!

Ready to change things?

Xander Zuidgeest

Ook een strategie nodig die werkt? Neem contact op met Xander Zuidgeest

Xander Zuidgeest's Linkedin