Hyper-gepersonaliseerde cultuurpodcasts met AI

  • Culture
  • Digital experiences

Uitdaging

Culturele ervaringen zoals concerten en theatervoorstellingen kunnen enorm raken en inspireren. Toch ligt de drempel vaak hoog voor mensen die voor het eerst zo’n evenement bezoeken. Want: wat kun je eigenlijk verwachten? Ook als er trailers, inleidingen en podcasts beschikbaar zijn, verwachten die vaak enige voorkennis, of de content blijft te algemeen om echt aan te sluiten bij ieders beleving. Die ‘preparation gap’ zorgt ervoor dat veel (nieuwe) bezoekers een live optreden niet optimaal kunnen ervaren. In het geval van het Rotterdams Philharmonisch Orkest keert slechts 8,5% van de ‘first timers’ terug, terwijl 47% van hun bezoekers ‘first timers’ zijn – een bekend probleem binnen de podiumkunsten. Een belangrijke onderdeel van hun retentiestrategie is dan ook: mensen zachter laten landen in de zaal.

Resultaat

Hoe meer je weet, hoe leuker en rijker je culturele beleving wordt. Daarom ontwikkelden we Wondercast: een AI-tool die voor elke cultuurbezoeker een gepersonaliseerde podcast samenstelt. Zo kunnen mensen zich optimaal voorbereiden op wat ze gaan zien, horen en beleven. Hiermee krijgen nieuwe bezoekers van culturele instellingen een ervaring aangeboden die sneller leidt tot herhaalbezoek.

Wat we hebben gedaan

AI design sprint, Customer journeys, Visual design, Prototyping, AI development, Fundraising

Impact

++
Experiment
++
AI for good

Awards

  • Webby People's Voice Winner 2025: AI, Immersive & Games - Arts, Culture & Events

Begrijpen

Wondercast leert eerst iets over jouw culturele achtergrond en wat je wil leren. Zo maken we content die precies aansluit op jouw niveau, of je nu helemaal nieuw bent in de culturele sector, of er juist al bekend mee bent.

Onderzoeken

Daarnaast onderzoeken we wat jou het meest aanspreekt aan de aankomende voorstelling – van de emotionele kracht van bepaalde stukken tot verhalen over de makers en musici. Hoe meer je deelt, hoe beter Wondercast begrijpt wat de ervaring voor jou écht betekenisvol maakt.

Persoonlijke voorkeur

Jij bepaalt hoe je wilt leren. Geef aan hoe lang de podcast mag duren, hoeveel muzikale fragmenten je wilt horen en welke tips voor jou het meest waardevol zijn. Zo krijg je een persoonlijke gids die zich volledig aanpast aan jouw schema en voorkeuren.

De podcast maken

Dit is waar alles tot leven komt: onze AI-technologie zet al je input om in een natuurlijke podcast van een host. Ze verweeft zorgvuldig geselecteerde muzikale fragmenten en inzichten, waardoor een luisterervaring ontstaat die zowel informatief als vermakelijk is – speciaal voor jou gemaakt.

Verder ontdekken

Na het beluisteren van je gepersonaliseerde podcast helpt Wondercast je verder te verkennen door eenvoudig toegang te bieden tot extra bronnen die in je aflevering worden genoemd. Daarnaast worden andere voorstellingen voorgesteld die mogelijk bij je interesses passen.

Twee mannen nemen een podcast op in een podcast ruimte
Wondercast biedt onze bezoekers een zachtere landing en een verdieping van de cultuurervaring. We verwachten dat we hiermee een flinke boost geven aan herhaalbezoek, de eerste tests met het prototype zijn veelbelovend!
Hiemke van den BoerManager marketing & sales bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest

AI doorbraak

Wondercast betekent een doorbraak in het genereren van gepersonaliseerde content door meerdere AI-technologieën te combineren. Het is opgebouwd op dynamisch aangestuurde taalmodellen die zijn geoptimaliseerd met culturele contexten, en genereert conversatie-interviewscripts via slimme contentselectie en realtime aanpassing. Voor de audio gebruiken we spraaksynthese van ElevenLabs, waardoor de scripts tot leven komen met natuurlijke en boeiende spraak. Deze gelaagde aanpak zorgt voor een naadloze en gepersonaliseerde luisterervaring.

Van prototype naar pilot

Wondercast begon als een experimenteel prototype voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest en liet zien hoe AI cultureel engagement kan transformeren. De succesvolle eerste testfase omvatte 10 testgebruikers, die positieve feedback gaven over het feit dat ze zich beter voorbereid voelden. Daarnaast waren culturele instellingen enthousiast over het potentieel om een divers publiek beter van dienst te zijn. Dit vroege succes heeft geleid tot samenwerkingsverbanden met twee Nederlandse theaters die verder willen kijken dan klassieke muziek, een financiering van 75.000 euro voor de ontwikkeling van een grootschalige pilot en plannen voor implementatie met het Rotterdams Philharmonisch Orkest in mei 2025.

Ready to change things?

Marlies de Gooijer

Ook aan de slag met vernieuwing? Neem contact op met Marlies de Gooijer

Marlies de Gooijer 2's Linkedin