Het gezicht van ruimtelijke ordening
Uitdaging
Nederland staat voor complexe ruimtelijke vraagstukken: van woningbouw tot stikstofproblematiek. Het programma Mooi NL van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening pakt deze uitdagingen aan. De opgave: ontwikkel een visuele identiteit die zowel autoriteit als openheid uitstraalt, die werkt binnen de kaders van de rijkshuisstijl, en die flexibel genoeg is om verschillende doelgroepen aan te spreken – van overheidspartners tot het brede publiek. Dit alles moest bovendien foolproof toe te passen zijn door vele rijksambtenaren.
Resultaat
We ontwikkelden een duurzaam design system dat beweging en vooruitgang centraal stelt. We creëerden een flexibel systeem dat meegroeit met de verschillende projectfases. Het ontwerp combineert autoriteit met toegankelijkheid, en is zo opgezet dat het door iedereen correct toe te passen is. De nieuwe identiteit maakt complexe materie helder en wakkert optimisme aan bij alle betrokken partijen – essentieel voor een programma dat Nederland toekomstbestendig wil maken.
Impact

Een ontwerp voor verandering
Hoe gaan we de schaarse ruimte in Nederland inrichten? Hoe zorgen we dat iedereen een woning kan vinden én dat we tegelijkertijd de stikstofproblematiek niet verergeren? Mooi NL is het programma van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening dat deze complexe problemen te lijf gaat. Dit programma biedt oplossingen om de schaarse ruimte in ons land future proof in te richten: mooi, functioneel en duurzaam. Uitgangspunt voor de beeldtaal die wij ontwierpen is dan ook vooruitgang. Je ziet deze verschuivende beweging steeds terugkomen in de ontwerpen.

Eenvoud voor meerdere stakeholders
Wij maakten voor Mooi NL een visuele identiteit die overheden en institutionele partners betrekt. Maar die in een later stadium ook helder kan communiceren met de samenleving als geheel. En iedereen heeft een mening over thema’s binnen ruimtelijke ordening. We ontwierpen daarom een stijl die autoriteit uitstraalt, maar ook open is. Een stijl die duurzaam kan worden ingezet in verschillende fases van het project en in verschillende contexten. En dat binnen de bestaande rijkshuisstijl én fool proof in gebruik door de vele betrokken rijksambtenaren.
Dit project heeft alles waar we goed in zijn: een tijdloos strategisch design, op een sociaal maatschappelijk thema voor de lange termijn.


Flexibiliteit voor een tijdloos ontwerp
Zoals je wel aanvoelt, is een programma dat gaat over het vormgeven van Nederland niet 1-2-3 afgerond. Het project zal meerdere fases kennen en steeds weer nieuwe doelgroepen moeten betrekken. Het start bij het kweken van draagvlak bij overheden – provincies, andere ministeries – en partners en zal uiteindelijk zo breed gaan als de hele samenleving.
Dat maakt het dus belangrijk dat de visuele stijl op lange termijn werkt. Niet trendy, maar tijdloos ontworpen. Daarvoor is flexibiliteit van de stijl van belang. Want natuurlijk heb je in verschillende fases, voor verschillende doelgroepen en in verschillende contexten telkens weer iets anders nodig in de communicatie. Dit losten wij effectief op door het ontwerp te laten functioneren als een systeem. Dat systeem staat als een huis, maar je kunt het anders laden door bijvoorbeeld andere kleuren of beelden toe te voegen of de tone-of-voice van de teksten aan te passen. Zo verandert het ontwerp mee met de fases in het project, maar blijft het toch herkenbaar.
Ready to change things?
