Eigenzinnig ontwerp en intuïtief gebruik in onveranderlijk frisse museumwebsite
Uitdaging
Het Stedelijk Museum Amsterdam staat bekend om haar eigenzinnigheid, creativiteit en speelsheid. De opdracht aan ons? Een nieuwe website “die op geen enkele andere museumwebsite lijkt”. Samen met het museum gingen we voor een grote uitdaging: een artistiek statement en een radicaal andere website die tegelijkertijd voor iedereen toegankelijk is. ‘Onderscheidend’ en ‘eigenzinnig’ zijn, zonder je laagdrempeligheid te verliezen. Hoe doe je dat? We vonden de sweet spot in een vertaling van brutalisme naar web en in intuïtief mobile first design.
Resultaat
Een bold statement dat de typografische huisstijl van het museum logisch vertaalt en het museum de sterke identiteit geeft die zowel zakelijk als artistiek van belang is. En een intuïtief en inclusief ontwerp waarin de gebruiker voorop staat. Door het originele ontwerp en flexibiliteit voelt deze website uit 2017 nog altijd kakelvers. Een centrale zoekfunctie brengt gebruiksgemak. Bezoekers kunnen intuïtief navigeren en door de collecties van het museum swipen. De gekozen techniek is de stille kracht achter de website. We bedachten een super flexibel content platform dat makkelijk te koppelen is aan nieuwe ticket- of datasystemen. Onlangs hebben we ook de ‘campagne tag’ Unbubble in een handomdraai toegevoegd.
Wat we hebben gedaan
Visuele identiteit en design, digitale strategie, toegankelijkheid
Impact
Awards
- European Design Award: Digital Identity
- European Design Award: Vernieuwde website
Een bold statement met een focus op de eindgebruiker
Bij een merk als het Stedelijk past geen rechttoe rechtaan website. Het was belangrijk om radicaal opnieuw na te denken over hoe een museum website eruit zou kunnen zien. Hoe de website creativiteit, durf en speelsheid kon uitstralen. Maar we werken altijd user-centred, en dus moest een nieuwe mobile first website juist ook heel intuïtief en inclusief worden. We vonden die combi van opvallend design en een nieuwe manier waarop de museumliefhebber zich online kan bewegen.
Brutalistisch webdesign
Qua ontwerp is het web steeds meer eenheidsworst. Beïnvloed door Google, Apple en Microsoft maken ontwerpers websites en apps met steeds meer dezelfde visuele stijl. Dat voelt vertrouwd voor gebruikers maar leidt ook tot saaie digitale vinexwijken.
Met de nieuwe Stedelijk website wilden we juist een bold statement maken en brachten we het idee van web brutalisme naar het grote publiek. Net als zijn architectonische voorganger, is web brutalisme een reactie op standaardisatie en overdreven franjes. Vroeger namen brutalistische architecten als Le Corbusier radicaal afstand van ornamenten op gebouwen. Digitaal zien we die ornamenten als gelikte websites met een overdaad aan beeld, terwijl dat voor gebruikers niet altijd heel veel toevoegt.
Trouw aan de huisstijl, maar niet hetzelfde
Het Stedelijk Museum heeft een iconische, typografische huisstijl van Mevis & Van Deursen. Wij vertaalden die stijl naar een vorm die online logisch is, zonder de papieren uitingen na te maken. In de digitale stijl die we ontwikkelden speelt typografie een grote rol, maar ook het element van spel. Wij vertaalden dat spelen met vorm naar een interactieve vorm met het swipen van de letters.
Een website die niet standaard is, maar wel intuïtief
Veel websites zijn eigenlijk gedigitaliseerde folders waar je doorheen bladert. Terwijl we websites grotendeels via onze mobiel bezoeken en om te navigeren vooral de zoekfunctie gebruiken. Het is dus een stuk intuïtiever om deze functies centraal te stellen – zoals ook gebeurt in je mobiele besturingssysteem en in chat apps. En het is ook een stuk speelser. Dat was de inspiratie voor de opzet van de nieuwe Stedelijk website. Nu wordt het leuk om je te verliezen in de online collectie.
Tech als drijvende kracht
Zoals altijd is de techniek achter wat je ziet een stuk complexer. Het is de stille maar drijvende kracht achter een goede gebruikerservaring van de bezoekers. Maar ook voor het team moet de website gebruiksvriendelijk zijn. Zo heeft de Stedelijk site achter de schermen een super flexibel content platform die de curatoren, conservatoren, wetenschappers en marketeers de tools geeft om hun verhaal te vertellen en te archiveren voor de toekomst.
Zowel voor wetenschappelijke publicaties als om iets bijzonders uit de collectie uit te lichten aan het publiek. En zijn de technische systemen van het collectie-archief en de kaartverkoop- en reserveringssystemen allemaal soepeltjes aan elkaar gekoppeld. Met onze oplossing kunnen nieuwe systemen eenvoudig worden toegevoegd of vervangen. Zo kan de website zonder problemen verder groeien als er vraagstukken zijn die in een later stadium ontstaan. Zonder dat er daarvoor een heel nieuw systeem nodig is. Zo maken we websites voor de lange termijn.
We doen het nooit alleen
Ons team werkte nauw samen met het Stedelijk Museum team: Karin Sommerer, Robin Holland, Saskia du Bois en Moniek Dollekens.
In samenwerking met Bas Koopmans (Art Direction), Koen Wijffelaars, Lotte Meijer, Maartje Rooker, Michiel Agterberg. In de researchfase werkten we samen met SILO.
Met dank aan de directie van het Stedelijk Museum Amsterdam: Karin van Gilst en Beatrix Ruf.