Een kennisplatform voor de publieke omroep dat naar meer smaakt
Uitdaging
Nederlanders tussen de 18 en 40 jaar zoeken gemiddeld 3 keer per dag online naar kennis en weetjes. Maar niet alles wat je vindt is waar. De NPO is de grootste aanbieder van audiovisueel informatief en educatief materiaal in Nederland. Een belangrijke kwalitatieve bron van kennis, met een schat aan relevante content. De uitdaging was om een gebruiksvriendelijk platform te ontwikkelen voor een diverse doelgroep, waar het publiek antwoorden op hun vragen vindt en de nieuwsgierigheid naar andere onderwerpen wordt aangewakkerd.
Resultaat
Met het nieuwe platform bereikt NPO Kennis een jonge doelgroep op de manier die zij gewend zijn. In tijden van misinformatie worden Stories ingezet als tegenwicht met snackable content over alle kanalen. Elke Story Card is een stukje infotainment verrijkt met video’s, afbeeldingen, animaties en interactie en vormgegeven door de redactie van NTR. Zo bereikt de NPO hun doelgroep met journalistieke inhoud over de onderwerpen die hen bezighouden.
Wat we hebben gedaan
Toegankelijkheid, storytelling, contentstrategie, conceptontwikkeling, digitale strategie, interaction design, development
Impact
Awards
- Dutch Interactive Awards
- The Lovie Awards: Lifestyle
Introductie van Story Cards
Het platform is gebouwd rondom Story Cards. Hiermee kunnen verhalen in kleinere, meer aantrekkelijkere stukken worden verdeeld. Elke Story Card is een stukje infotainment, verrijkt met video’s, afbeeldingen, animaties en interactie. Op zichzelf swipeable en deelbaar, maar samen bundelen ze kennis die je normaal alleen zou opdoen na het lezen van een lange publicatie.
Alles wat je altijd al wilde weten
De NPO is de grootste aanbieder van audiovisueel informatief en educatief materiaal in Nederland. Een belangrijke kwalitatieve bron van kennis, met een schat aan relevante content die het publiek in hun zoektocht naar antwoorden op vragen nog onvoldoende weet te vinden. Met NPO Kennis ontsluiten we deze kennis op één centrale plek. De inhoud van het platform bestaat volledig uit bestaand videomateriaal van de publieke omroep. Om belangrijke zaken te verduidelijken, wordt context geboden en zijn educatieve lagen aan het bronmateriaal toegevoegd in de vorm van infographics, quizzen en polls.
Nieuwsgierigheid aanwakkeren
Het platform is ontworpen om onderwerpen te vinden die iets bij je aanwakkeren. Achtergrondinformatie bij actueel nieuws, maar ook bijzondere feiten en weetjes. Social media staat aan de basis van het platform, waardoor de verschillende kanalen naadloos op elkaar aansluiten. Kennisconsumptie komt samen met mediaconsumptie.
Inclusief en toegankelijk design
Een van onze doelen was om een platform te ontwikkelen dat door een diverse groep mensen kan worden gebruikt. We hebben de richtlijnen voor webtoegankelijkheid gevolgd om een gebruiksvriendelijk platform te creëren dat voldoet aan WCAG 2.1.
Ontworpen voor alle devices
We halen overal onze informatie vandaan, op steeds meer verschillende devices. Design is meer dan alleen het formaat aanpassen voor verschillende schermen. Mensen switchen continu tussen devices en verwachten dat content en aanbieders met hen meebewegen. De gebruikservaring moet overal kloppen, op welk scherm het ook bekeken wordt.