Solar softwarebedrijf verovert de Europese markt met nieuwe positionering en branding

  • Tech for Good
  • Brand design
  • Digital experiences

Uitdaging

Solar Monkey is Nederlands marktleider in de software die het leggen van zonnepanelen sneller en efficiënter maakt voor installateurs. Deze software staat bekend om de gebruiksvriendelijkheid, ook voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. Dit draagt bij aan de toegankelijkheid en brede inzetbaarheid. Om de Europese markt te betreden met een nieuwe positionering en branding om zich als premium B2B-merk te profileren vroeg Solar Monkey Norday om versterking. Een belangrijk inzicht uit marktonderzoek en workshops met de klant, is dat de tech acceptatie en het werken met digitale producten niet in heel Europa op het hoge niveau is als in Nederland. Het afstemmen op de verschillende markten vraagt om flexibiliteit in de strategie, met een passend verhaal per markt.

Resultaat

De nieuwe branding en positionering voor Solar Monkey is gericht op toegankelijkheid en een premium uitstraling. Een flexibele contentmatrix maakt het mogelijk om per markt met een passend verhaal te komen. De nieuwe iconische visuele stijl is gebaseerd op een abstracte variant van het zonnepaneel. De stijl is bovendien duurzaam. Het bevat geen ‘flashy’ tijdgevoelige elementen dus Solar Monkey kan er kan nog jaren mee verder. De stijl versterkt de toegankelijke uitstraling met een asymmetrisch lettertype, illustraties en fotografie van vakmensen in actie. Deze nieuwe merkidentiteit heeft Solar Monkey geholpen een sterke positie in de Europese markt in te nemen, onderscheidend en toch toegankelijk.

Wat we hebben gedaan

Future vision, visual identity, development, positioning

Ambitie en kansen voor Solar Monkey in de energietransitie

Nederland heeft de meeste zonnepanelen per hoofd van de bevolking van Europa. En dat is hard nodig in de energietransitie. Zonnepanelen worden steeds goedkoper en een lange wachttijd bij de installateur is op dit moment de bottleneck voor groei en versnellen. Solar Monkey is Nederlands marktleider in de software die het leggen van zonnepanelen sneller en efficiënter maakt voor installateurs. Dankzij Solar Monkey staan vakmensen op het dak, en worden er geen uren verspild met het maken van offertes of het uittekenen van legplannen.

Solar Monkey begon in 2015 als Nederlandse start-up en heeft de ambitie om een stevige positie in te nemen in Europa. Met alle kennis en ervaring die ze in Nederland hebben opgedaan, kan Solar Monkey zich ook over de grens presenteren als een premium merk. En dus helpt Norday Solar Monkey zich te profileren met een nieuwe positionering, branding, design systeem en website die onderstreept waar het merk in uitblinkt: toegankelijkheid en gebruiksgemak.

Inspelen op verschillende markten met een flexibele contentmatrix

Maar dat betekent nog niet dat Solar Monkey de in Nederland geleerde lessen precies zo in andere landen kan herhalen. In Nederland groeide zonne-energie in 2022 met 46% en dat is heel wat harder dan in de meeste andere Europese landen. De Nederlandse markt is volwassen, en bovendien zijn Nederlands gewend aan digitale producten. Maar niet in alle landen is de tech acceptatie even hoog. Het afstemmen op de verschillende markten vraagt om flexibiliteit in de strategie, waarin we per markt met een passend verhaal komen. Naadloos aansluitend op de klantbeleving en ingebed in een doortastende salesstrategie.

Als premium SaaS merk de Europese markt op

Bij het positioneren van een toegankelijk software merk, verwacht je misschien een witte website met een veilig lettertype en een lachende klantenservice medewerker. Maar daar hebben we niet voor gekozen. We willen Solar Monkey stevig positioneren als een gevestigd en premium B2B merk, met een merkstrategie die nieuwe Europese markten verder openbreekt. We hebben daarom gekozen voor een uitgesproken stijl waarmee ze zich kunnen onderscheiden van concurrenten in het SaaS-veld (software as a service), zonder de kenmerkende toegankelijkheid te verliezen.

Een abstract proces vertalen in een iconische en vriendelijke stijl

We ontwikkelden een iconische ambitieuze visuele stijl. Je kan het natuurlijk hebben over je features en gemak, maar dat doet iedereen al. Solar Monkey belooft ‘groei’ en ‘samen vooruit gaan’ aan hun B2B-doelgroep, en die beweging zie je terug in de visuele stijl. Met een abstracte variant van het zonnepaneel als basis. De stijl is flexibel en duurzaam: je kunt er oneindig veel nieuwe vormen mee maken en dus nieuwe uitingen blijven produceren.

De toegankelijke uitstraling versterken we door een asymmetrisch lettertype, illustraties en eerlijke fotografie. Geen foto’s van mannen in smetteloze kleding met een stralende glimlach en de armen over elkaar, maar van echte vakmensen die handelingen verrichten.

Norday knew how to translate what Solar Monkey stands for - easy to use, efficient, and lightning fast - into the new brand identity. It was a pleasure working together on this, and the results speak for themselves. We look forward to our continued collaboration!
Dennis ThomHead of Marketing, Solar Monkey

Rolf Coppens

Ook je groei versnellen met een sterk merk? Neem contact op met Rolf Coppens

Rolf Coppens's Linkedin