Van start-up naar scale-up: strategisch design voor elke groeifase

  • Tech for Good
  • Brand design
  • Digital experiences
  • Innovation by design

Uitdaging

Fastned, marktleider in elektrische snellaadstations, evolueerde van startup naar scale-up met de ambitie een uitgebreid Europees netwerk van snellaadstations te realiseren. Alleen deed Fastned dat in 2015 nog in een tijd waarin elektrisch rijden niet vanzelfsprekend was. Succes vereiste vertrouwen vanuit overheden en investeerders, maar ook het aantrekken van gebruikers en concurreren met grote spelers als Shell. Norday werd door Fastned ingeschakeld als partner om hen te ondersteunen in elke fase van hun groei. Dit omvatte het verfijnen van strategieën voor verschillende groeifasen. Want hoe zet je marktinteresse om in groei?

Resultaat

Het betreden van de Europese markt vereiste een strategie gericht op het ontwikkelen van een herkenbaar merk dat de kernwaarden van Fastned belichaamt. In 2015 trappen we af met een professionele website. De nadruk ligt in deze tijd op het opbouwen van vertrouwen bij overheden en investeerders. De focus; het wegnemen van onzekerheid over snelladen. Rond 2020 groeit het bewustzijn in de markt van het potentieel van elektrisch rijden. Vanaf dat moment is de prioriteit het benutten van deze marktinteresse voor groei. Dit leidt tot de lancering van Fastned Bonds, een gebruiksvriendelijk aandelenplatform. Het ophalen van meer dan €180 miljoen aan nieuw kapitaal maakt uitbreiding van Fastned’s netwerk in heel Europa mogelijk.

Wat we hebben gedaan

Toekomstvisie, digitale strategie, visual design, development, positionering

Impact

180 MLN
groeigeld opgehaald met investerings-platform
+1.000
snellaadstations verspreid over Europa

Fastned blijft keihard groeien. Niet alleen in Nederland, want ook in de rest van Europa schieten hun snellaadstations razendsnel uit de grond. En dat uitsluitend met stroom van zon en wind.

Fastned is de eerste die het kip-ei probleem doorbrak; want geen laders betekent ook geen elektrisch rijders. Met een dicht netwerk van laadstations, brachten ze de omslag naar elektrisch rijden in Nederland opgang. Ze zetten vol in op eenvoud voor de gebruiker: veel laadstations op A-locaties langs de snelweg die toegankelijk zijn voor iedereen (dus niet zoals Tesla, die alleen laadpunten neerzet voor hun eigen auto’s). Een club onafhankelijke pioniers die multinationals weet voor te blijven.

Idealisme en groei gaan hand in hand bij Fastned. Als hun vaste designpartner helpen wij hen al vanaf 2015 met het versnellen van hun groei. Met branding en digital design voor meerdere touchpoints, van website tot laadschermen.

Fastned is een bedrijf met een hele eigen cultuur en aanpak, terwijl dit van buiten niet echt zichtbaar was. Met hulp van Norday hebben we een grafische identiteit ontwikkeld die dit DNA goed weergeeft en daardoor past als een jas.
Niels Korthals AltesChief Commercial Officer

Fastned klaarstomen voor de verschillende groeifases

Fastneds ontwikkeling bestaat uit meerdere fases die verschillende uitdagingen met zich meebrengen. Die pakken wij aan met onze beproefde combinatie van impact strategy, inclusive design en ethical tech. Om zo impact te kunnen maken op de verschillende gebruikers van de dienst en jaarlijks triple digit groeicijfers te behalen.

2015: Vertrouwen creëren bij overheden en investeerders

Fastned had als club pioniers in de eerste fase een betrouwbaar imago nodig. Wij ontwikkelden voor Fastned een site met een professionele uitstraling zodat overheden en partners vertrouwen kregen in samenwerking. En waarmee institutionele beleggers warm gemaakt werden te investeren in dit revolutionaire idee.

Een effectieve site die Fastned in staat stelde geld op te halen om laadstations te gaan bouwen. Maar een site die voor ons simpel was om te realiseren, zodat zoveel mogelijk geld geïnvesteerd kon worden in de groei van de start-up.

2020: Marktinteresse omzetten in groei met een gebruiksvriendelijk aandelenplatform

In de volgende fase begon ook de markt in te zien dat elektrisch rijden groot ging worden, en dus kregen particuliere beleggers interesse. Ook had Fastned als eerste in de markt een enorme fanbase onder de eerste generatie elektrische rijders.

Omdat Fastned voor de marktvraag uit werkt, is het ophalen van groeikapitaal essentieel. Daarvoor maakten we een investeringsplatform voor particuliere beleggers. Compliant met de regels van de AFM, maar ook gebruiksvriendelijk. Zo is de ‘know your customer’ flow geoptimaliseerd op de gebruiker, en niet op interne processen. Tot nu toe is hiermee al meer dan 120 miljoen euro aan groeigeld opgehaald.

Via dit platform Fastned Bonds kunnen particuliere beleggers obligaties kopen en beheren. Daarmee bespaart Fastned zo’n 25% op de support-afdeling en op administratieve handelingen. Dit platform is essentieel gebleken voor het opschalen van de Fastned operatie.

2021: Europa als consumentenmarkt

Een belangrijk doel van Fastned is behaald: het probleem van laden onderweg is in Nederland opgelost en de overheid stimuleert elektrisch rijden, en dus stappen veel mensen over op een EV. Maar daarmee beginnen ook concurrenten, zoals Shell, zich te roeren in de markt. Bovendien heeft Fastned de ambitie om de groei te versnellen en door heel Europa te bouwen.

Dit vraagt dus om een nieuwe stap in het design: een herkenbaar consumentenmerk. We ontwikkelen een stevig merk dat uitgesproken genoeg is om de volledige markt van Europese elektrische rijders aan te spreken.

Een herkenbaar merk dat nieuwe groeifases mogelijk maakt

Bij Fastned zijn ze niet echt van de reclame. De visuele stijl vertelt dus waar het Fastned echt om gaat: de elektrische revolutie versnellen door een excellente dienst te leveren. En dus draait het allemaal om de ervaring van de gebruiker tijdens het laden. We ontwierpen laderschermen op zo’n manier dat ze toegankelijk zijn op ieder vlak. Zowel qua copy als design.

De branding weerspiegelt dus waar Fastned voor staat: eigenzinnig en super simpel te gebruiken. Geen dikke designsaus. Maar wel met een duidelijke keuze voor een opvallende vorm van de laadstations naast de snelweg én om de kleur geel te claimen als overduidelijk Fastned.

Een stevig design fundament onder de volgende groeifases van Fastned.

Ready to change things?

Rolf Coppens

Ook je groei versnellen met een sterk merk? Neem contact op met Rolf Coppens

Rolf Coppens's Linkedin