Een wereldwijd publiek betrokken houden bij de grootste schoonmaak ooit
Uitdaging
Hoe houd je mensen betrokken als de eerste nieuwigheid er vanaf is? Vrijwel iedereen kent The Ocean Cleanup en hun ambitieuze missie om 90% van het drijvende afval in de oceanen tegen 2040 op te ruimen. Om dit doel te bereiken, is het essentieel om verschillende doelgroepen bij het project te betrekken en ervoor zorgen dat de aandacht voor de missie behouden blijft tot het doel is behaald. Als designpartner helpt Norday The Ocean Cleanup om de wereldwijde community betrokken te houden met innovatieve digitale producten.
Resultaat
We ontwikkelden een website die enerzijds een krachtig business platform is, dat meer dan 35 miljoen euro heeft opgehaald, en anderzijds ook de brede gemeenschap effectief bedient. De website moest meerdere doelgroepen betrekken, van donateurs tot specialisten. Om dit te bereiken, bouwden we dashboards die complexe data visueel aantrekkelijk en begrijpelijk tonen. Hierdoor kan het publiek de voortgang van de schoonmaakoperaties in realtime volgen, wat een gevoel van transparantie en betrokkenheid creëert. We creëerden ook onderzoekspagina’s die specialisten prikkelen om met hun vaardigheden bij te dragen aan de missie. Daarnaast bouwden we een robuuste technische infrastructuur die media-aandacht aankan zonder de website te vertragen of de CO2-uitstoot te verhogen, wat zorgt voor een altijd toegankelijke boodschap, zelfs tijdens grote evenementen en lanceringen. De website won diverse prijzen, waaronder Webby Awards en European Design Awards.
Wat we hebben gedaan
Digitale strategie, visual design, toekomstvisie, interaction design, development, visuele identiteit
Impact
Awards
- Webby Awards
- EDA Award
- Dutch Design Awards
- Lovie Award
- Dutch Interactive Award
Het verhaal van The Ocean Cleanup ken je vast wel. Ze hebben een ambitieuze missie: wereldzeeën van plastic ontdoen. In 2012 presenteerde Boyan Slat zijn eerste oplossingen tijdens een TEDx-lezing. Inmiddels heeft The Ocean Cleanup baanbrekende technologieën ontwikkeld en is er ruim 2 miljoen kg afval (stand begin 2023) uit rivieren en oceaan gehaald. En heeft The Ocean Cleanup samen met Norday een wereldwijde gemeenschap van changemakers betrokken.
Maar dat is nog maar het begin. The Ocean Cleanup wil in 2040 90% van al het drijvende afval uit de oceanen hebben opgeruimd. Als designpartner supporten wij hen in het opschalen door innovatieve digitale producten te ontwikkelen. Hiermee kunnen zij deze enorme community ook continu betrokken en actief te houden.
Faciliteren van groei door de jaren heen
The Ocean Cleanup opereert als een echte tech startup, en dat gaat gepaard met de nodige energie en snelheid. Als vaste partner in design, tech en strategie zijn wij sinds 2016 verantwoordelijk voor bijna alle vlakken waar digital design aan te pas komt:
- We ontwikkelden hun website die als basis van de business dient en vele prijzen won. → Waaronder Webby’s en European Design Awards.
- Nieuwe digitale producten zoals het Dashboard waarmee we interactieve verhalen kunnen creëren om investeerders te betrekken
→ met deze digitale diensten zijn miljoenen aan investeringen opgehaald. - Branding die professioneel en betrouwbaar oogt en ruimte laat voor de indrukwekkende verhalen van The Ocean Cleanup.
- Employer branding → het uitbreiden van het team naar ruim 130 hoogopgeleide technische mensen, in een tijd waarin die moeilijk te vinden zijn.
- Marketingstrategie en het inzetten van ons netwerk voor het verkopen van zonnebrillen van oceaanplastic aan consumenten → met dat geld kan weer een stuk van de oceaan worden opgeruimd ter grote van een half miljoen voetbalvelden.
- Ondersteunen van succesvolle lanceringen met wereldwijde coverage → waaronder een item bij CNN en Oprah Winfrey
Nieuwe uitdagingen als het gevolg van opschalen
Op steeds grotere schaal werkt The Ocean Cleanup inmiddels aan het opruimen van de oceanen en rivieren. Steeds meer Ocean Systems en Interceptors – de nieuwe technologieën die ze speciaal hiervoor hebben ontwikkeld – zijn actief in steeds meer gebieden.
Om deze groei te ondersteunen en klaar te zijn voor de toekomst, is er opnieuw een fikse uitdaging: waar we in de eerste fase verschillende stakeholders moesten aantrekken, is het nu zaak om te kijken hoe we de aandacht van het publiek kunnen vasthouden. En dat is nog niet zo simpel. Vergelijk het met de maanlanding. De eerste maanlanding was indrukwekkend, maar hoe zorg je dat mensen de 20e keer nog steeds massaal kijken? Zeker nu we in een scale-up fase zijn beland waarin er niet meer constant nieuwe producten en innovaties worden gelanceerd.
Dat is een noot die gekraakt moet worden, want een betrokken publiek is essentieel voor het werk van The Ocean Cleanup. Zowel om het slimste personeel te kunnen werven als om het aantal sponsoren, donateurs en investeerders te blijven uitbreiden. Het is daarvoor belangrijk dat wetenschappers en media aandacht aan hun werk schenken. En om die interesse te wekken is de steun van veel betrokken publiek en organisaties weer ontzettend belangrijk.
Wereldwijde community betrokken houden op de lange termijn
De website die wij voor hen ontwikkelden, speelt een centrale rol in het betrekken en aantrekken van de verschillende doelgroepen. Deze werkt op meerdere niveaus:
- Fans wereldwijd vinden hier het laatste nieuws over de schoonmaak en kunnen op een een laagdrempelige manier geld doneren
- Grote investeerders krijgen inzicht in de resultaten die geboekt worden
- Specialisten worden geprikkeld om bij te dragen met hun skills
- Overige betrokkenen kunnen helpen data over de puin te verzamelen middels Citizen Science
Met infographics, video’s en interactieve kaarten zorgen we dat de kern van de wetenschappelijke onderzoeken, kennis én aanpak goed behapbaar is voor een breed publiek. In de afgelopen jaren ontwikkelden we onder andere deze digitale producten waarmee we de complexe informatie rondom de schoonmaak helder en boeiend maken:
- Ocean Cleanup Club: waar je als donateur de impact van je donaties volgt.
- We maken complexe materie toegankelijk met de Plastic Tracker: waarin je ziet welke reis een stukje virtueel afval maakt wanneer het bij jou in de buurt in het water terecht komt.
- Op het River Plastic Pollution Sources dashboard visualiseren we welke rivieren verantwoordelijk zijn voor 80% van de plastic uitstoot in de oceanen. Zo wordt het voor het publiek glashelder waarom The Ocean Cleanup nu extra nadruk legt op het opruimen van de rivieren, en waar de systemen de meeste impact maken.
- Op het Dashboard kun je realtime zien waar en hoeveel Ocean Systems en Interceptors er actief zijn en hoeveel plastic er al verzameld is. Zo wordt het heel transparant hoe de missie wordt uitgevoerd en voel je je als bezoeker betrokken bij het proces.
Dankzij dit soort slimme dingen, werd de site in 2021 onder meer onderscheiden met twee prestigieuze Webby Awards en eindigde tweemaal als finalist in de European Design Awards.
Een elegante en duurzame technische opstelling
Als belangrijkste communicatiemiddel van The Ocean Cleanup, is het noodzakelijk dat de website altijd online is. Zeker op speciale momenten als de lanceringen van nieuwe technologieën waarbij mensen wereldwijd nieuwsgierig meekijken.
Zo werd de website tijdens de lancering van The Interceptor in 2019 een realtime data dashboard. Al de verschillende soorten content wordt ondersteund door een solide technisch basis dat de pieken in wereldwijde media-aandacht aankan, terwijl de setup ook zorgt voor een lage CO2 uitstoot.
→ Meer over de ingenieuze tech architectuur hierachter vind je in ons techblog.
Credits
De visuele identiteit ontwikkelden we samen met Hoax en Friends for Brands. We hebben zelf geen foto’s gemaakt van testballonnen en testsets. Erwin Zwart maakte de animaties en simulaties (‘artist impressions’), de video’s van de Noordzeetest door Boskalis en het ministerie van I&M (infrastructuur en milieu). Alle andere video’s zijn gemaakt door The Ocean Cleanup.