AI tool voor fietsvriendelijke straten
De uitdaging
Fietsen is goed voor je gezondheid en het milieu. Nederland stelt daarom de fiets centraal in de plannen voor een klimaatneutrale toekomst. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) wil steden wereldwijd inspireren om het voorbeeld van Nederland te volgen en meer ruimte te creëren voor fietsvriendelijke omgevingen, om zo duurzame en gezonde mobiliteit te bevorderen.
Resultaat
Om de wereld te inspireren hebben we een AI-tool ontwikkeld, waarmee mensen binnen enkele seconden kunnen zien hoe hun steden eruit zouden kunnen zien als ze waren ontworpen voor voetgangers en fietsers, in plaats van voor auto’s. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), Google Streetview en de kennis van Nederlandse fietsexperts kunnen mensen wereldwijd een vleugje van het Nederlandse fietslandschap toe te voegen aan hun eigen straat.
Wat we hebben gedaan
Digitale strategie, conceptontwikkeling, development
Impact
Awards
- Dutch Interactive Awards - AI toepassingen
- Dutch Interactive Awards - Digital for good
- Nominee The Webby Awards - Public Service & Activism
Van drukke straat naar fietsvriendelijk in realtime
De door ons ontwikkelde Cycling Lifestyle AI-tool maakt elke straat in een handomdraai groener en aantrekkelijker. Hiervoor werden verschillende AI-tools gecombineerd die nog niet eerder bij elkaar waren gebracht. De tool verandert straten over de hele wereld in typisch Nederlandse straten, met veel groen en ruimte voor fietsers. Vervolgens krijgt de gebruiker vier varianten te zien. Daarna wordt de gebruiker aangemoedigd om de straat te delen en anderen de wonderbaarlijke make-over te laten zien.
Code delen
De Nederlandse fietslevensstijltool is voornamelijk gebouwd met een technologie genaamd Stable Diffusion. Dankzij deze technologie konden we afbeeldingen genereren met behulp van tekstprompts op een model dat met veel afbeeldingen is getraind. Het stelde ons ook in staat een bepaald gebied van een bestaande afbeelding in te schilderen. Om dit gebied te bepalen, gebruikten we een segmentatiemodel dat de weg en voertuigen in de originele afbeeldingen detecteert.
We hebben de tool gratis beschikbaar gesteld aan ontwikkelaars, zodat iedereen ter wereld kan helpen de straten fietsvriendelijk te maken.
AI-tool inspireert wereldwijd
De tool was een succes: binnen een maand werd hij ruim 1 miljoen keer gebruikt. Van New York tot New Delhi: straten over de hele wereld kregen een fietsvriendelijke make-over en werden vervolgens gedeeld op sociale media. Mensen deelden hun ervaringen en enthousiasme, wat de grote visualisatiekracht van de tool toonde. ‘Hoe we onze straten inrichten is een keuze. We kunnen andere keuzes maken’, zei Lee Waters, lid van de Welshe Senaat op Twitter/X. Andere gebruikers deelden de resultaten met hun vrienden of lokale initiatieven, met opmerkingen als: ‘Wauw, ik zou willen dat mijn straat er zo uitzag!’ en ‘Fantastisch. Ik heb de uitslag naar mijn gemeenteraadslid gestuurd.’
Een wereldwijde oproep om te fietsen met Nederlandse flair
Als aanvulling op onze digitale inspanningen was er een fysieke campagne met Out of Home (OOH)-advertenties in belangrijke steden: Brussel, Düsseldorf, Londen en Parijs. Opvallende billboards, geplaatst langs drukke routes, vertoonden een dynamische ‘voor’ en ‘na’-overgang op digitale schermen, wat de belangstelling voor onze AI-tool wekte. De call-to-action leidde de kijkers naar Holland.com, waar een pop-up van drie weken diende als maatstaf voor de effectiviteit van de campagne.