Duurzame ontwikkelingsdoelen behalen met toegankelijke data

  • Tech for Good
  • Digital experiences
  • Innovation by design

Challenge

Nike “ontkracht stereotypen” in hun campagnes, maar wist je dat ze lager scoren dan Amazon op de Gender-benchmark van de World Benchmarking Alliance (WBA)? De meeste bedrijven delen hun MVO-gegevens op een ontoegankelijke manier, waardoor het moeilijk is om hun claims en beleid te controleren. Door de SDG-prestaties van verschillende duurzaamheidsbenchmarks voor 2000 van de meest invloedrijke bedrijven ter wereld te rangschikken, maakt WBA van data een krachtig hulpmiddel voor verandering. Onze uitdaging? Complexe onderzoeksgegevens toegankelijk, transparant en relevant maken voor een breed publiek. Maar ook om bedrijven te prikkelen om te concurreren voor de beste ranking en… just do it! (Maar deze keer echt.)

Resultaat

We hebben samen een data-transparantieplatform ontwikkeld, dat datavisualisaties en duidelijk gestructureerde informatie gebruikt om de benchmarks toegankelijk en relevant te maken voor een breed publiek. Grote doelen om de wereld te veranderen worden opgedeeld in kleinere stappen die een bedrijf rankingpunten opleveren. De grootste waarde van WBA ligt in hun onderzoek: daarom worden gegevens automatisch geïmporteerd uit de headless database, waardoor het onmogelijk is voor redacteuren om fouten te maken. Een modulaire backend zorgt voor flexibiliteit en schaalbaarheid. Het zakelijke merkontwerp onderstreept de neutraliteit en autoriteit van WBA’s onderzoek, wat resulteert in een platform dat bedrijven motiveert om te veranderen.

Wat we hebben gedaan

Digital strategy, design system, branding, development

Impact

67%
van geanalyseerde bedrijven engageerde
140.000
unieke, maandelijkse bezoekers

Data-driven verandering - Benchmarken voor een betere wereld

In 2015 heeft de VN 17 doelen (SDG’s) gesteld om de wereld een betere plek te maken. Die doelen zijn noodzakelijk. Maar plannen van een dusdanige grootte kunnen overweldigend zijn, en daardoor snel op de lange baan geschoven worden. World Benchmarking Alliance (WBA) is de organisatie die dat radicaal wil veranderen. Want hele grote doelen bereik je alleen als je tussenstappen goed zichtbaar maakt. Dit doet WBA door de 2000 meest invloedrijke bedrijven in kaart te brengen die een sleutelrol spelen in het behalen van deze doelstellingen. De zogeheten SDG2000.

Om te laten zien hoe deze 2000 bedrijven bijdragen aan een betere wereld ontwikkelde WBA diverse benchmarks. Hiermee wordt het onder andere inzichtelijk hoeveel deze bedrijven vervuilen. En hoe zij omgaan met hun medewerkers. Deze resultaten worden getoetst aan de SDGs en zijn vervolgens voor iedereen zichtbaar. Een flinke stok achter de deur dus. WBA gooit nog wat extra olie op het vuur door daarbij in te spelen op de concurrentiegeest van bedrijven. Door prestaties open en met iedereen te delen, worden leiders gemotiveerd om het beter te doen en achterblijvers geprikkeld om hun achterstand in te halen. Op deze manier wordt data een krachtig middel voor verandering.

Boer aan het werk

Een duurzame toekomst die voor iedereen werkt

WBA’s missie is om bedrijven verantwoordelijk te houden voor hun impact op mensen en de aarde. En dat zij positief gaan bijdragen aan de veranderingen die de maatschappij van ze vraagt. Dat doen zij door alles open en transparant te publiceren.

Om aan deze missie bij te dragen ontwikkelden we samen een thought-leadership platform, waar de private sector terecht kan om commentaren op duurzaamheidskwesties te lezen, te meten en actie te ondernemen. Daarin is het belangrijk dat:

  • De complexe (wetenschappelijke) informatie behapbaar en te begrijpen is voor een divers publiek.
  • De belangrijke verhalen van de alliantie op een aantrekkelijke manier gepresenteerd worden.
  • WBA makkelijk en kostenefficiënt kan opschalen, zonder flexibiliteit te verliezen.

Complexe informatie behapbaar maken

Data over het verbeteren van de wereld is – net als het doel zelf – ontzettend complex. Wanneer je deze informatie vanuit het oogpunt van wetenschappers gaat communiceren, dan is er een vrij grote kans dat het overgrote deel van je publiek afhaakt. Dat is zonde, want betrokkenheid is essentieel. Een belangrijke stap is dus om de wetenschappelijke blik te vertalen naar iets dat mensen in beweging brengt. En dat je het juiste detailniveau, aan de juiste bezoeker kunt laten zien. Zo wil een sustainability manager waarschijnlijk alles tot in detail weten, terwijl een CEO minder tijd heeft om alle wetenschappelijke informatie te lezen, en dus meer baat heeft bij een overzicht.

Door data visualisaties en helder gestructureerde informatie, ontwikkelden we een verhaal dat meteen aanspreekt en bezoekers begeleidt naar hetgeen waarnaar zij op zoek zijn. Op deze manier behouden we de rijkheid en complexiteit van het werk van WBA en maken we de benchmarks toegankelijk en relevant voor een breed publiek: van beleidsmakers en influencers tot faciliteerders.

Mobile screens from the WBA platform

Een editorial platform dat ruimte biedt aan verschillende contenttypen

Hoge betrokkenheid zorgt voor hogere inspanning. Daarom is het belangrijk dat de verhalen die WBA wil vertellen op een aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt. Zonder toeters of bellen die de bezoeker afleidt, maar juist door de focus te leggen op de inhoud. En dit op een aantrekkelijke manier te presenteren.

We creëerden een editorial platform waar WBA verschillende content kwijt kan. De identiteit van WBA hebben we aangevuld met groot beeld en schreefletters om de journalistieke insteek te ondersteunen. Verschillende types media, citaten en subtiele verwijzingen kunnen flexibel worden ingezet om de verhalen van de alliantie en bevindingen van de benchmarks, op een gevarieerde en aantrekkelijke manier te vertellen. Dit resulteert in een prettige omgeving waarbinnen bezoekers de verhalen van de alliantie tot zich kunnen nemen.

Makkelijk en kostenefficiënt opschalen

Bij het ontwikkelen van de benchmarks waren er drie dingen belangrijk voor WBA:

    • Consistente en vergelijkbare benchmarks voor de gebruiker
    • Makkelijk kunnen opschalen: het doel is om op korte termijn alle SDG2000 bedrijven te hebben gebenchmarkt
    • Genoeg flexibiliteit bewaren, waardoor de eigenheid per benchmark bewaakt blijft en deze dus toekomstbestendig zijn

Om aan deze wensen te voldoen kreeg WBA van ons een design systeem en een modulaire back-end. Met de bouwblokken die wij hebben ontworpen kan de eindredactie van WBA nu gemakkelijk nieuwe producten en pagina’s in elkaar zetten. Zonder dat zij hiervoor continue het wiel opnieuw hoeven uit te vinden. Hierdoor wordt kostbare tijd bespaard en houden we tijd over voor nieuwe functionaliteiten en unieke uitdagingen. Dit is voor een NGO natuurlijk erg gunstig, want hiermee worden de kosten per benchmark steeds lager.

Ready to change things?

Rolf Coppens

Ook je groei versnellen met een sterk merk? Neem contact op met Rolf Coppens

Rolf Coppens's Linkedin